لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله

لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله اتفاق عجیبی نیست. تمامی ما تجربه‌هایی از وقفه در زمان بیان جملات داریم به ویژه در شرایط استرس‌زا ممکن است کلماتی همچون اوه را زیاد به کار ببریم اما وقتی یک کودک از لکنت زبان رنج می برد این پدیده تبدیل به یک مبارزه روزمره می شود. لکنت زبان اغلب از سنین ۲ تا ۵ سالگی آغاز می شود اگرچه ممکن است به دلایل مختلف در هر زمان و حتی قبل از سال‌های نوجوانی نیز باشد بهتر است زنگ خطرهای هشدار دهنده را جدی بگیرید با همراه باشید تا این ناروایی گفتاری را بهتر بشناسید. 

لکنت زبان کودکان عارضه ای نام آشنا

لکنت زبان یک مشکل ناشناخته نیست از قدیم الایام افراد زیادی درگیر این اختلال بوده اند نیوتون، چرچیل و پادشاه ششم و... از مشاهیر معروفی هستند که علی رغم لکنت زبان توانستند کارنامه درخشانی را بر جای بگذارند. به نظر نمیرسد لکنت در موفقیت این افراد تداخلی ایجاد کرده باشد. 

امروزه بیش از ۱۵ میلیون فرد در جهان با این عارضه دست وپنجه نرم میکنند البته اکثریت آنها را کودکان تشکیل میدهند. کودکانی که لکنت زبان دارند شواهد گیج کننده ای را به معلمین و والدین نشان میدهند.

 والدین همواره در تلاشند بدانند که چگونه میتوانند این ضعف را کم رنگ کنند و برخی همواره تعجب زده هستند که چرا در برخی از شرایط لکنت زبان تشدید میشود.

 کودکان بسته به عوامل بسیار ممکن است در روزها و حتی هفته ها بدون چالش سخن بگویند اما بر اثر یک استرس کاری و یا سخنرانی جمعی کلمات و هجا های تکراری را به نمایش بگذارند.

 فرد به ویژه کودکی که لکنت دارد باید توسط یک آسیب شناس گفتار تحت مشاوره و ارزیابی قرار گیرد. این متخصصان قابلیت تشخیص و پیشنهاد خدمات درمانی را دارند تا کودک با این عارضه کنار اید و معلمین و والدین بدانند چگونه میتوانند این مسیر را هموار تر کنند. خوشبختانه امروزه منابع اطلاعاتی زیادی در دسترس است که به راحتی میتوان واقعیت ها و شرایط موثر را درباره لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله شناخت.

منظور از لکنت زبان چیست

 براساس نظر پزشکان و متخصصان لکنت زبان به عنوان یک اختلال گفتاری نسبتاً شایع شناخته می‌شود که در آمریکا  بیش از۳میلیون نفر را درگیر کرده است. 

لکنت زبان زمانی رخ میدهد که گفتار طبیعی با تکرارها یا گسترش برخی اصوات یا کلمات نامفهوم شود. این عارضه در بین افراد درگیر از خفیف تا شدید متغییر است البته صحبت در مقابل دیگران یا حتی مکالمه تلفنی ممکن است تاثیر بر تشدید عارضه داشته باشد اما زمانی که فرد درحال آواز خواندن یا صحبت با خود است چندان لکنت زبان نشان نمی دهد بهتر است شرایط استرس‌زا را از محیط زندگی خارج کنید.

با زوایا دیگر لکنت زبان بیشتر آشنا شوید

ممکن است کودک در بازه ۲ تا ۵ سال با لکنت زبان موقتی درگیر باشد باید بدانید که این برهه رشد گفتار زبان بوده و این عارضه کوتاه مدت است البته چالش‌هایی را نیز پدید می آورد اما اگر لکنت همچنان چندین ماه ادامه داشت زنگ خطر هشدار دهنده به صدا در آمده است. 

اغلب لکنت پس از گذشت مدتی کم‌رنگ می‌شود اما گروهی تا سنین بزرگسالی نیز درگیر این عارضه هستند. فرقی ندارد که فکر می‌کنید لکنت فرزندتان موقتی یا دائمی است حتماً تمام توان خود را برای دریافت خدمات درمانی بگذارید تا از یک منبع حمایتی قدرتمند بهره شوید.

اهمیت شناخت لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله

لکنت زبان به هر گونه اختلال در الگوی گفتاری اشاره دارد که این ناروایی را معمولا با تکرار بخشی یا کل کلمه، تکرار عبارات، طولانی شدن صدا و تقلا برای بیان واژگان شناسایی میکنند.

بروز لکنت زبان همواره قبل از ۷ سالگی اتفاق نمی افتد درمواردی با افزایش سن حتی در برهه بزرگسالی به دنبال یک بیماری یا یک رویداد احساسی رخ میدهد البته آسیب ناشی از سکته یا ضربه به سر نیز از عوامل ایجاد کننده مطرح هستند.

اگرچه لکنت میتواند کاملا ناگهانی اغاز شود اما شواهد در این عارضه ثابت هستند و نیاز است برای روان صحبت کردن از خدمات گفتار درمانی استفاده شود. حتما شما نیز دیده اید که علائم لکنت معمولا تحت شرایط استرس، تنش عاطفی و عصبانیت بیشتر نمود پیدا میکند. 

یکی از باورهای غلط منسوخ شده درباره لکنت زبان کودکان تقلید بود اگرچه کودکان ذهن خلاقی دارند و معمولا تفاوت ها را تقلید میکنند اما این رفتار تاثیری در بروز لکنت زبان ندارد.

اگر یکی از اعضای خانواده یا فرزندتان درگیر لکنت زبان است با این توجیه فرد درگیر را آزار ندهید متاسفانه این رفتار ممکن است باعث اضطراب شخص درگیر لکنت زبان شود و حتی تشدید عارضه را نیز به دنبال داشته باشد.

کارشناسان تخمین میزنند که ۳ تا ۴درصد کودکان پیش دبستانی و۱تا۲ درصد کودکانی که در سنین مدرسه قرار دارند لکنت زبان دارند که معمولا با گذشت زمان نیمی از آنان خودبه خود درمان میشوند.

البته نمیتوان به طور دقیق تعیین کرد چه کسی کاملا بهبود می یابد و چه شخصی این عارضه تا پایان عمر همراه اوست.

توصیه میشود تمام کودکان درگیر توصط یک آسیب شناس خبره گفتار و زبان مشاوره غربالگری را انجام دهند تا با دریافت برنامه های مدون بتوانند به حالت طبیعی باز گردند. 

چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا کودک دچار لکنت زبان شده است یا خیر

این ناروایی گفتاری شواهد مشخصی دارد:

  1. کودک مرتب اصوات کلمات را ۳ بار یا بیشتر تکرار می‌کند.
  2. وقتی روی کلمه ای گیر می‌کند صدای خاصی همچون اوه را جایگزین می‌کند.
  3. همواره صدای خود را می‌کشد.
  4. بسیار سنگین و کشیده صحبت می کند.
  5. مکث‌های بی دلیل و طولانی حتی در بیان کلمات ساده دارد. 
  6. در مراودات طولانی با هم‌کلاسی نیز احساس پریشانی آشکاری دارد.
  7. احساس عصبانیت و ناراحتی در زمان ضعف لکنت زبان بسیار رایج است.

 روند بروز لکنت زبان درکودکان  ۶ و ۷ ساله

 اگرچه پزشکان معتقدند هیچ‌کس نمی‌داند علت واقعی بروز لکنت زبان چیست اما نتایج تحقیقات نشان داده است که اختلالاتی در مغز کودک به وجود می‌آید که زبان و ریتم گفتار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 همان‌طور که در مهارت‌های مختلف برخی از کودکان توانایی معقولی ندارند گروهی در کسب مهارت های کلام ضعف دارند. لکنت زبان در تمامی خانواده‌ها ممکن است وجود داشته باشد و بد نیست بدانید پسران ۴ برابر بیشتر از دختران از این مشکل گفتاری در رنج و عذابند. 

این شرایط هیچ ارتباطی با هوش ندارد و نشانه ی از بد تربیتی یا مشکلات روانی پنهان نیز نبوده و باید بدانید که حوادث استرس زا همچون طلاق و مشکلات عاطفی-خانوادگی اگرچه باعث تشدید لکنت زبان می شود اما جزء عوامل ایجاد کننده مطرح نیست.

علت لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله

اگرچه متخصصان برای بیان علت لکنت زبان به توافق نرسیده اند اما اکثراً معتقدند که عامل ایجاد کننده یک یا چند مورد از موارد زیر است:

ژنتیک 

 اکثر کارشناسان بیان میکنند که در بروزلکنت زبان جزء ژنتیکی نقش اصلی را دارد به طوری که آمارها نیز نشان داده بیش از ۶۰ درصد افراد درگیر یکی از اعضای نزدیک خانواده قبلاً لکنت زبان داشته است.

لکنت موقتی

عارضه ای است که معمولا در سنین ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی برای بسیاری از کودکان اتفاق می افتد و پس از تقویت مهارت‌های گفتاری و زبانی به راحتی برطرف می شود. 

عوامل عصبی 

 تحقیقات نشان داده است که گروهی به این دلیل درگیر لکنت زبان هستند که مشکلی در نحوه انتقال زبان از قسمت مغز به وجود آمده است اگر چه نحوه این اتفاق را اطلاع نداده اند.

عوامل خطرزا لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله

 والدین معمولاً این سوال را از درمانگران بسیار می پرسند که چگونه متوجه شد یک کودک درگیر لکنت زبان موقت شده است یا بهبود این ناروانی گفتاری نیازمند دریافت خدمات درمانی است؟

متخصصان زبان و گفتار عوامل خطرساز را بیان کرده اند که در صورت وجود چنین شرایطی حتما باید دریافت خدمات درمانی را در اولویت قرار داد.

شیوع در خانواده

اگر فرزند شما در خانواده‌ای متولد شده ‌است که دیگر اعضا به‌ویژه در سنین بزرگسالی نیز لکنت دارند ممکن است این عارضه نیز جدی باشد.

سن

 کودکانی که قبل از ۳ سالگی شاهد شواهد لکنت زبان هستند احتمالاً درگیر نوع موقت شدند.

تداوم لکنت زبان

 اگر بروز شواهد لکنت زبان بیش از ۶ ماه طول بکشند احتمال کم‌رنگ شدن آن بسیار کم است.

جنسیت

 پسرها ۳ تا ۴ برابر بیشتر درگیر لکنت زبان هستند.

دیگر نقایص گفتاری و زبانی 

اگر فرزند شما در زمینه صحبت کردن و درک با مشکلات دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند احتمال لکنت زبان دوچندان است.

درمان لکنت زبان کودکان ۶ و ۷ ساله چگونه صورت می گیرد

 متأسفانه با توجه به باورهای غلط گروهی از خانواده‌ها چندان تمایلی به دریافت خدمات گفتار درمانی ندارند و معتقدند هرچقدر کودک از این عارضه کمتر بفهمد شانس بهبودی بیشتراست. 

 کارشناسان گفتار و زبان اتفاق‌نظر دارند که اگر کودکی بیش از ۳ سال سن دارد و این عارضه ۳ تا ۶ ماه گریبان‌گیر اوست نیازمند ارزیابی دقیق است نگران نباشید اگر این مشکل به صورت موقتی باشد خودبخود درمان می شوند اکثر کودکان مبتلا به لکنت طولانی پس از دریافت خدمات گفتاردرمانی بهبودی بالایی به دست آورده اند علاوه براینکه اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس نیز به‌شدت بالا می‌رود زیرا کودک یاد می‌گیرد چگونه این مشکل را مدیریت کند و در مهارت‌های گفتاری بدرخشد.

 نکاتی برای والدین دارای کودک لکنتی

والدین به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی درمان تأثیر شگفتی بر کاهش لکنت زبان دارند رفتار درست می‌تواند کمک کند کودک احساس بهتری نسبت نقص خود داشته باشد و برای بهبودی تلاش کند در ادامه به چند گام موثر اشاره شده است

  1. سعی کنید آرام و با حوصله با فرزندتان صحبت کنید تا بیاموزند نحوه گفت و گو درست به چه شکل است.
  2. محیط منزل را پر از آرامش و سکوت کنید تا استرس و اضطراب به تشدید مشکل نینجامد.
  3. تمرکز خود را بر منظور اصلی کلام کودک بدهید و کاهش سرعت و وقفه‌های طولانی را چندان جدی نگیرید همچنین در زمان گفت وگو نشانی از بی حوصلگی را در صورت به نمایش نگذارید.
  4. از گفتن پیشنهاداتی مانند سرعت حرف زدن خود را کم کن یا بهتر نیست واضح تر حرف بزنی و... اجتناب کنید. سعی کنید توجه خود را از لکنت کودک و دیگر اختلالات گفتاری بردارید.  
  5. تنظیم برنامه برای داشتن گفت‌وگوهای موثر می تواند اعتماد به نفس بی نظیری را به کودک هدیه بخشد.

چه زمان باید خدمات گفتاری درمانی را برای لکنت زبان در کودکان ۶ و  ۷ ساله به کار برد

 هر گاه احساس کردید که فرزندتان درگیر علائم لکنت زبان شده است بهتر است برای ارزیابی دقیق جلسه مشاوره ای با گفتار درمانگر داشته باشید.

 کودکانی که در سنین آموزش قرار دارند و لکنت زبان نیز دارند نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارند اگرچه رویکرد مختلفی درباره لکنت زبان در بین درمانگران رایج است اما بیشتر آنها کمک میکنند گفتار کودک واضح تر شده و بتواند این ضعف را پوشش دهد.

درگیری با شدت پایین لکنت زبان مشکلات زمینه ای همچون تکان سر و فشار بر روی صورت را پدید نمی آورد که شانس بهبودی زود هنگام را دو چندان میکند. 

خوشبختانه حال متخصصان گفتار درمانی راهکار های ساده و تاثیرگذاری را برای درمان در خانه پیشنهاد میکنند.

پایان لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ سال چه موقع است

 برخی از خانواده نگران هستند که لکنت زبان تا آخر عمر گریبانگیر فرزند آنها خواهد بود، اما کارشناسان تخمین زده اند که  حدود ۸۰ درصد از کودکان درگیر لکنت زبان تا به سن ۱۶ سالگی به روند طبیعی گفتار بازمی‌گردند اما طبیعتاً نباید انتظار داشت کودکانی که چندین سال است از لکنت زبان رنج میبرند پس از چند جلسه درمانی کاملا خوب شوند.

 فراموش نکنید حتی اگر با دریافت خدمات گفتاردرمانی لکنت زبان کاملاً درمان نشود اما کمک می کند این ضعف کلامی را بپذیرد و در ادامه مسیرزندگی موفق‌تر ظاهر شود. 

خانواده چگونه میتوانند به درمان لکنت زبان کودکان ۶ و۷ ساله کمک کنند

 اگر فرزندتان به لکنت زبان دچار است شما به‌ عنوان والدین دلسوز باید پشتیبانی و کمک کنید تا این غول را فراموش کنید. تشویق شما می‌تواند همان نیرویی باشد که سبب شود کودک به راحتی این ناروانی گفتاری را  تحمل کند و حتی از پیشرفت آن نیز پیشگیری شود. 

در ادامه به چند راهکار ساده ولی تأثیرگذار اشاره شده است:

  • هنگامی که فرزند شما در بیان یک جمله با چالش مواجه شد سعی کنید با داشتن تماس چشمی مستقیم وضعیت را عادی جلوه دهید و با آرامش منتظر اتمام صحبت بمانید. 
  • لحن آرام و رسا به کودک نیرویی میبخشد که جملات را تا انتها تکمیل کند هم روزه زمانی رو برای مکالماتی دلپذیر و بدون استرس تنظیم کنید. 
  • به جای انتقاد از گفتار کودک نسبت به جملات توجهی جدی داشته باشید استفاده از عباراتی همچون "از ابتدا شروع کن "یا "سرعت حرف زدن را کاهش بده " نه‌تنها هیچ اثری ندارد بلکه با ایجاد احساس عصبانیت و خودآگاهی ممکن است شرایط را بدتر کند.
  • به کودک بگوییدکه مشکل او را درک میکنید و احساس هم‌دردی دارید بپذیرید که ممکن است در برخی شرایط کودک نتواند علی رغم تلاش حرف بزند وانمود کنید که لکنت زبان وجود ندارد و او رو همان طور که هست پذیرفته اید ممکن است کودک در درون این عارضه رو یک جنایت غیر قابل بخشش تلقی کند.

مشاوره اختصاصی با معلم کودکان درگیر لکنت زبان

کودکی که از لکنت زبان رنج می‌برد ممکن است مورد آزار و اذیت‌ هم‌کلاسان قرار گیرد و یا اعتمادبه‌نفس حرف زدن در جمع های دیگر را نداشته باشد بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی جلسه ای با معلم فرزند خود داشته باشید و توضیحاتی را درباره لکنت زبان ارائه کنید تا بداند چگونه شرایط کودک را درک کند. 

حتماً به معلم و مدیر درباره این عارضه اطلاعاتی را درست دهید کودکان درگیر نیاز به درمان خاصی ندارند اگرچه در برخی شرایط مانند خواندن با صدای بلند و کارهای به کمک بیشتری احتیاج دارند همچنین بهتر است سوالاتی را درباره مسئولیت هایی که میبایست در خانه انجام دهند مطرح کنید.

شاید برایتان جالب به نظر برسد که خواندن تکالیف با صدای بلند نوعی آموزش غیر مستقیم برای کودکان درگیر لکنت زبان است.

دیگر نکات مهم برای افزایش شانس درمان لکنت زبان درکودکان ۶ و ۷ساله

خوشبختانه حال راهکارهای ساده و مثبتی وجود دارد که علاه بر کاهش استرس کمک میکند کودک این مرحله را به راحتی پشت سر بگذارد و در کسب مهارت های گفتاری موفق ظاهر شود به خاطر داشته باشید تقریبا ۸۵ درصدکودکان ممکن است در زمان حرف زدن تکرار   و مکث های را داشته باشند به جای عکس العمل عجولانه به آنها فرصت دهید که منظور خود را کامل بیان کنند.

اما اگر فرزندتان همواره شواهدی از لکنت را نشان میدهد توجه خود را معطوف او کنید تا با  اشتیاق تلاش کند ضعف خود را کمرنگ کند اگرچه ممکن است کمی درد آور باشد دیدن عارضه لکنت زبان اما میتوانید زمانی که کودک احساسات و تجربیات خود را مطرح میکند با صبوری فرصت بهبودی را به او هدیه دهید اگر فرزندتان درحال گریه و یا ناراحتی است به جای اصرار به حرف زدن شرایط را آرام کنید تا با آرامش حرف بزند.

هرگز کودک را تحت فشار قرار ندهید تا در بین نزدیکان و دوستان مکالمه طولانی داشته باشد یا داستانی را بخواند.

استفاده از لحن اهسته و واضح تاثیر شگفت آموزشی دارد و میتواند اورا ترغیب کند مکالمه ای درباره حتی اتفاقات روزمره داشته باشد.

هرگزکلام کودک را قطع نکنید و با تکمیل کردن جملات اورا تحت فشار نگذارید.

یکی از اشتباهات والدین استفاده از عباراتی هم چون "نفس عمیق بکش" ،"تا۱۰ بشمار"، "دوباره شروع کن" و... پس از اندک زمانی این علائم اضطراب را میتوانید با تشدید لکنت زبان نشان دهند.

انجام بازی و فعالیت های مفرح فرصتی ارزنده است تا کودک با مشکل خود روبه رو شود اگر فرزندتان ناامید شد وشکایت کرد من نمیتوانم آن کلمه را بگویم یا من هرگز نمیتوانم درست حرف بزنم به او اطمینان خاطر دهید حتی بزرگسالان نیز ممکن است گاهی اوقات وقفه هایی را در کلام داشته باشند. آرامش کلام و اطمینان خاطر شما تاثیر شگفتی در ترغیب کودک دارد. کودک را همان طور که هست بپذیرید هیچ فردی بی عیب و نقص نیست به جای تمرکز بر اشکالات گفتاری فرصت گفتوگوهای دو نفره را در روز های مختلف ایجاد کنید.

شما به عنوان یک پدر ومادر دلسوز باید به دیگران اولتیماتوم بدهید که هرگز گفتار فرزندتان مورد شوخی و یا تمسخر قرار ندهند فرقی ندارد که این افراد برادران، خواهران، دوستان، اقوام و هم‌بازی‌های کودک هستند. شما باید به عنوان بازوی حمایت کننده رک و پوست کنده باشید عدم تسلط کودک موضوعی نیست که با آن شوخی شود علاوه بر که این رفتار ممکن است مشکلات عاطفی دیگری رانیز پدید آورد.

درمان لکنت زبان کودکان ۶ و ۷ ساله درخانه 

اگرچه در متن بارها ذکر شد لکنت زبان به عنوان یک ناروای گفتاری شیوع بالایی دارد اما می بایست با اقداماتی حساب شده کمک کرد این مرحله با کمترین چالش پایان پذیرد.

در ادامه چندین پیشنهاد کاربردی تهیه شده است تا والدین و اطرافیان بدانند چگونه باید با یک کودک درگیر لکنت زبان رفتار کنند این گروه بسیار حساس هستند و همواره خواهان درک و پشتیبانی از خانواده هستند.

  1. همواره از راه های مختلف به کودک اثبات کنید که فردی عادی و کامل است که این ضعف چندان تاثیری در دیگر توانمدی های ذاتی اش ندارد.
  2. محیط را عاری از عوامل تشدید کننده لکنت زبان کنید و از دیگر اعضای خانواده برای این تغییرات کمک بگیرید.
  3. شنونده خوبی باشید وقتی که فرزنداتان باشما صحبت میکند به او نگاه کنید و در رفتار خود نشان دهید که چقدر به او علاقه دارید.  قطع کردن حرف او یا انتقاد کردن کمکی به کنترل این ناراوایی ندارد.
  4. استرس را در مرودات خود کاهش دهید همه ما حتی افراد بزرگسال نیز در جمع های آرام وصمیمی راحتتر صحبت میکنیم وحتی میتوانیم شنونده خوبی باشیم بهتر است شرایطی را به ویژه از نظر عوامل بروز لکنت زبان به حداقل برسانید. 
  5. فراموش نکنید تمامی افراد ممکن است گاهی خسته و عصبی و یا هیجان زده باشند که لکنت زبان را ممکن است تشدید کند.
  6. اگر در برخی از روزها لکنت زبان کودک به پایین‌ترین حد خود میرسد فعالیت ها را بنویسید ممکن است زمانی که کودک درگیر بازی های عروسکی است یا به کتاب های تصویری نگاه میکند و یا حتی در زمان خرید از نظرروانی احساس بهتری داشته باشد و رسا و واضح صحبت کند.
  7. اگر کودک شما در اغلب روزها لکنت شدید را نشان می‌دهد به جای اجبار به حرف زدن این عارضه به‌عنوان یک اتفاق طبیعی بپذیرید و فرصت حضور درفعالیت های غیر کلامی همچون ورزش، تماشای تلویزیون ،پیاده روی و... فراهم کنید.
  8. به کودک خود فرصت دهید تا به انجام اقدامات جذاب برود و درباره این اتفاقات صحبت کند. 
  9. نسبت به اجرای قوانین موثر سخت گیری داشته باشید تا کودک نیز با این شواهد آشنا شود.
  10. وقتی که قصد دارید به جای جدیدی بروید از قبل او را مطلع کنید و درباره کارها و انتظارات و اتفاقات پیش رو توضیحاتی را ارائه کنید.
  11. اگر کودکتان از وجود این مشکل خودآگاه هست سعی نکنید با تظاهر به بی توجهی از او پشتیبانی کنید.
  12. اگر کودکتان تنها از لکنت زبان رنج میبرد و از مشکل ثانویه ای نیز برخوردار نیست بهتر است با تکرار کلمات و جملات او را تحت فشار قرار ندهید.
  13. اگر فرزندتان درباره لکنت زبان سوال را مطرح می‌کند خون‌سرد و با روی گشاده پذیرای سوالات باشید و تجربیاتی را از دیگر افراد با او به اشتراک بگذارید.
  14. هرگز اجازه ندهید دیگران درباره مشکلات گفتاری فرزندتان طعنه، مسخره و ... داشته باشند و یا حتی حرف او را قطع کنند. ماهیت لکنت را برای دیگران آموزش دهید تا فرزندتان نیز اعتماد به نفس بیشتری برای حضور دراجتماع داشته باشد.
  15. لکنت زبان را به عنوان یک عارضه ناخواسته بپذیرید و هرگز با سرزنش کردن اعتماد به نفس او را نکشید. 
  16. لکنت زبان را به عنوان یک اهرم فشاری بازدارنده برای شرکت در بازی ها و سرگرمی های کودک قرار ندارهید تا احساس متفاوت بودند نداشته باشد.
  17. اجازه ندهید فرزندتان با کودکانی که تسلط کلامی بیشتری دارند رقابت کند.
  18. در زمان مکالمه و دریافت خدمات گفتار درمانی شرایط را به گونه ای تنظیم کنید که مزاحمتی از سوی دیگران وجود نداشته باشد. 
  19. هیچ ترفند و یا پیشنهادی را که فقط شنیده اید و مبنای علمی ندارد به کار نبرید تا لکنت زبان را کاهش دهید. استفاده ازپیشنهاداتی همچون قبل از صحبت کردن نفس عمیق کشیدن، صحبت کردن با ضربان قلب، تکرار، توقف و... چندان کمکی به کاهش ناهنجاری گفتاری نمیکند.

احتمال درمان کامل لکنت زبان چقدر میسر است

برای مشاهده درمان لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله باید صبر و شکیبایی بالایی داشت اگرچه می توان با تعدیل شرایط محیطی کاهش محسوسی در شواهد را شاهد بود. 

البته باید پذیرفت در هر فرد ممکن است راهکارها جواب متفاوتی داشته باشند متخصصین درمانگر بسته به پارامترهای مختلفی همچون سن، شدت عارضه و سبک زندگی راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهند تا فرد به راحتی این ناروانی گفتاری را پشت سر بگذارد. 

شاید شما نیز دیده اید برخی از والدین به دلیل ناآگاهی کودک را وادار به صحبت های طولانی می‌کنند تا بیاموزد لکنت زبان را کنترل کند. اما تاکنون هیچ تحقیق علمی رابطه این دو را اثبات نکرده است هر فرد متناسب با روحیه خود در گفتگوها شرکت می‌کند و فشار مضاعف ممکن است از نظر روانی او را تحت فشار قرار دهد و تشدید لکنت زبان را به دنبال دارد. 

سخن پایانی

لکنت زبان در کودکان ۶ و ۷ ساله عارضه غیر قابل کنترل نیست به راحتی می توان شانس بهبودی را افزایش داد هرگاه علائم هشدار دهنده در کودکان ۶ و ۷ ساله خود دیدید به جای مشورت با دوست و آشنا جلسات مشاوره ای با درمانگر ترتیب دهید. عدم آگاهی شما می تواند علاوه بر ماندگاری لکنت زبان عارضه‌های دیگری را نیز به دنبال داشته باشد و کودک هیچ انگیزه‌ای برای حضور در اجتماع نداشته باشد پدر ومادر نقش مهمی را در افزایش یا کاهش این ناروایی گفتاری دارند.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.